Concil Marketing icon
Skärm som visar googles startsida med texten "5 anledningar varför du bör byta från Analytics Universal till GA4 inskriven i sökresultatet

5 anledningar till varför du bör byta från Analytics Universal till GA4

Google har nyligen släppt sin senaste version av webbanalystjänsten - Google Analytics 4 (GA4). Om du fortfarande använder Universal Analytics (UA) är det hög tid att uppgradera nu. Den gamla versionen slutar nämligen att samla in data den 1 juli 2023. I detta blogginlägg delar vi fem anledningar till varför du bör byta till GA4 nu.

Få ut det mesta av din webbplatsanalys

  1. Du får bättre förståelse för kundbeteenden
    GA4 har en förbättrad spårningsteknik som gör att du kan få en mer heltäckande och detaljerad bild av hur användare interagerar med din webbplats. Du kan till exempel få insikt i hur användare växlar mellan enheter och vilka steg som leder till en konvertering.
  2. Det är mer fokus på användarupplevelse
    GA4 ger mer fokus på användarupplevelsen genom att erbjuda möjligheter att spåra händelser som händer på din webbplats, till exempel interaktion med videor och andra medieelement. Detta gör det lättare att optimera webbplatsen för en bättre användarupplevelse.
  3. Det är enklare att koppla samman data från olika källor
    Med GA4 kan du koppla samman data från flera olika källor, till exempel din mobila app och din webbplats. Detta ger dig en mer komplett bild av dina kunder och deras beteenden.
  4. Framtidssäkra din webbanalys
    Genom att uppgradera till Google Analytics 4 säkerställer du att din webbanalys är anpassad för framtiden. Den använder sig av nya teknologier och plattformar som ger bättre möjligheter att anpassa din webbanalys efter framtida förändringar.
  5. Stöd för dataskyddsförordningen GDPR
    GA4 är utformat för att möta de krav som ställs i dataskyddsförordningen GDPR. Detta inkluderar till exempel funktioner för att hantera användares samtycke och möjlighet att radera data som inte längre behövs.

Nu när du vet varför det är viktigt att byta till GA4 är det hög tid att ta steget. Genom att byta till Google Analytics 4 kan du få en mer detaljerad och heltäckande bild av hur användare beter sig på just din webbplats. Vilket i sin tur kan hjälpa dig att ta mer välgrundade beslut om hur du ska optimera din webbplats för bättre prestanda och användarupplevelse.

Känns det krångligt att själv byta till GA4?

Vi förstår om det känns krångligt att byta och hur allt ska ställas in på bästa sätt för just dig. Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång, säkra din historiska data och få ut det mesta av din webbplatsanalys. Vi har bred kompetens inom webbutveckling i allmänhet och Google Analytics i synnerhet.

Vill du läsa mer om hur du själv kan byta till GA4? Klicka här!