Planera din digitala marknadsföring
Nytt år och nya tag! Börja det nya året med rätt digital marknadsföringsplan för att få ut det mesta av 2024 och se till att ditt företagande når nya höjder. För att ni ska ha möjligheten att nå era mål så är det självfallet viktigt för er att veta vart ni bäst når ut till er kundkrets. Tack vare dagens digitala era och alla dess olika plattformer så är det lättare än någonsin att göra sig sedd, det handlar bara om att hitta rätt plats att befinna sig på.
I denna artikel som besitter statistik från internets svenska befolkning har vi sammanställt vart olika målgrupper rör sig flitigast och vilka plattformer som används mest.
Det är sen gammalt att Facebook, Instagram och Youtube är de plattformer som använts mest och är bäst att använda i marknadsföringssyften men nu har tiderna förändrats. Därav välkomnar vi en ny plattform till topplistan, nämligen TikTok.
Medans Tiktok växer så minskar användningen av Facebook bland 90- och 00- talister. Facebook kommer dock alltid ha en speciell plats i hjärtat på våra pensionärer.
Vilken plattform passar dig bäst?
- Tiktok: Tiktok har snabbt blivit en väldigt populär plattform för marknadsföring då det finns en väldigt stor och aktiv användarbas. Detta gör det till en idealistisk plattform för varumärken som vill nå ut till en bred publik. Tiktok består främst av korta videor som gör det enkelt för personen i fråga att visa upp vad företaget erbjuder och skapa kreativt innehåll för att fånga publikens intresse. Algoritmen belönar kreativitet och engagemang vilket gör det enkelt för även mindre varumärken att nå en större publik. Tiktok erbjuder även avancerade målgruppsinriktningstekniker som gör det möjligt för varumärken att nå ut till specifika demografiska målgrupper. Tiktok besitter en användarbas som kontinuerligt förändras och växer, även om den primära målgruppen är tonåringar och unga vuxna så rör de sig många användare utöver den primära målgruppen.
- Instagram: Instagram är en väldigt kraftfull plattform när det kommer till marknadsföring av olika skäl. Framförallt besitter plattformen en extremt stor användarbas vilket ger varumärken en möjlighet att nå ut till en bred publik oavsett målgrupp. Instagram består av bilder och kortare videor vilket gör det till en perfekt plats att skapa content med sina tjänster på ett sätt som är visuellt tilltalande. På Instagram så erbjuds även olika typer av annonsformat och målgruppsinriktningstekniker som gör det enkelt att få ut sina tjänster på marknaden. Det finns även e-handelsfunktioner som möjliggör köp direkt via plattformen vilket kan leda till ökad konvertering och förenklad köpprocess.
- Youtube: Youtube är en väldigt effektiv plattform att sköta sin marknadsföring på då plattformen besitter den näst största sökmotorn efter Google. Genom att använda relevanta nyckelord så kan varumärken öka synligheten och nå ut till en bredare publik. Videor som publiceras på Youtube har alltid en möjlighet att fortsätta generera exponering långt efter att den har publicerats, vilket gör det enklare att bygga varumärkesmedvetenhet över tid. Youtube erbjuder även annonseringsmöjligheter vilket ger varumärken olika alternativ för att nå sin målgrupp och uppnå sina marknadsföringsmål.
- Facebook: Den yngre generationer avtar mer och mer från Facebook och lämnar kvar plattformen åt den äldre generationen. Trotts att Facebook avtar i trend så besitter plattformen fortfarande väldigt bra egenskaper för marknadsföring. Det erbjuds olika annonsformat, bland annat bildannonser, videor och annonsformat för stories vilket ger varumärken möjlighet att skapa varierat och engagerat innehåll som passar deras marknadsföringsmål och målgrupp. Via målgruppsinriktningstekniker så kan varumärken enkelt rikta sina annonser till specifika intressegrupper och demografiska grupper så annonserna når ut till en relevant kundkrets.
Få ut det mesta av din marknadsföring
Det finns en vanlig uppfattning att när det gäller närvaro i sociala medier och kanaler bör man sträva efter att vara närvarande överallt. Detta råd passar särskilt bra för större företag med resurser att hantera flera plattformar. Men för många mindre företagare kan det vara mer effektivt att fokusera på en enda plattform och hantera den på ett strategiskt sätt.
Kommunikationen med din målgrupp är avgörande och det är därför viktigt att vara närvarande och aktiv där dina kunder finns. Genom att göra en grundlig studie över var din målgrupp är mest aktiv kan du fokusera dina resurser på att vara just där. Vill du få ut det mesta av din marknadsföring och nå en ännu större publik? Vi erbjuder flera lösningar för att hjälpa dig att nå ut till din målgrupp på ett effektivt sätt, kontakta oss här så löser vi det åt dig!
Kontakta oss
Julia Olsson
Webb & Marknadsföring
julia.olsson@concil.se
+46 (0)510-42 71 01
Rickard Hansveden
Webb & Design
rickard.hansveden@concil.se
0510-59 00 94
Ällen Höög
Design & Layout
allen.hoog@concil.se
073-345 54 99