Concil Marketing icon
Man som kollar uppåt med olika ord runt huvudet

Vad är SEO? En enkel guide för dig som vill synas på Google

SEO står för Search engine optimization och kallas på svenska för sökmotorsoptimering. Du har säkert hört begreppet och vet kanske också varför det är viktigt för dig och din webbplats. Om inte så kommer detta inlägg göra det tydligare. Se det som en guide där vi går igenom grunderna i SEO. Och hur du med enkla åtgärder förbättrar din webbplats för att hamna högre upp i sökmotorernas sökresultat.

Varför SEO är viktigt för ditt företag

SEO handlar om att skapa förutsättningar på din webbplats så att den syns så högt upp som möjligt i Googles sökresultat. SEO arbetet kan generellt delas upp i två delar: 

Innehållsdriven SEO innebär främst att göra ditt webbplatsinnehåll relevant för besökaren. Och att du använder rätt sökord och sökfraser. Gör du innehållet relevant för kunderna är chansen större att de hittar dig när de söker på Google. Innehållsdriven SEO är alltså det som är synligt för besökaren.

Teknisk SEO är istället det som inte är synligt men ändå jätteviktigt för webbplatsen. Google har nämligen den senaste tiden börjat prioritera besökarens användarupplevelse högre. De vill inte föreslå webbplatser som är långsamma, svårnavigerad och saknar struktur. 

En bra sökmotoroptimering hjälper dig därför (förutom att hamna högt upp på Google) att göra din webbplats mer användarvänlig och besökaren får en bättre upplevelse. Hur grymt är inte det!

Du kommer långt med grundläggande SEO

Utvecklingen inom SEO sker i en otrolig hastighet och Google och andra sökmotorer uppdaterar hela tiden sina kravlistor på vad som är viktigt för att rekommenderas högt i sökresultatet.

Här får du de mest grundläggande sakerna som du hyfsat enkelt kan åtgärda på din sida: 

  1. Gör din sajt responsiv

    Responsivitet eller så kallad “mobilanpassning” innebär att göra din webbplats tillgänglig för alla typer av enheter. Idag besöker många din webbplats från en mobil eller surfplatta. Därför gillar Google responsiva sajter!

  2. Skapa Page title

    Page title är din sidas titel och en viktig del i ditt SEO arbete. Google använder den för att förstå vad din sida handlar om och för vilka sökningar den ska visas. Det är din sidtitel som visas i Googles sökresultat som en blå klickbar länk. Både startsidan och alla dina undersidor ska ha en egen titel som du varierar utifrån sidans innehåll.

  3. Skriv Meta descriptions

    Metabeskrivning är den lilla texten som visas under din page title i sökresultatet. Skriv alltid in en description på alla dina sidor och basera den på sidans innehåll. Tänk att texten ska vara som ett skyltfönster för din sida. Det kan vara just denna text som får någon att klicka på länken! Försök hålla beskrivningen kort, innehållsrik och som längst 155 tecken (inklusive mellanslag).

  4. Skapa rätt rubriker

    Rubriker och hur du html-taggar dem är jätteviktigt för din SEO. Varje sida på din webbplats ska ha max en huvudrubrik av typen H1. Använd sedan flera underrubriker av typen H2, H3 osv. Alla gillar en strukturerad text! Se till att få med viktiga sökord i alla dina rubriker. Främst i din H1-rubrik. Det är den som Google kollar på först för att se om innehållet är relevant för sökningen.

  5. Bildstorlekar och ALT-texter

    Bildernas storlek är en viktig parameter för att din webbplats inte ska bli långsam att ladda. Det gillar inte Google! Lägg in en ALT-text på alla dina bilder på sidan som beskriver motivet. Det gör att Google kan hitta dina bilder (Google kan inte läsa av bilder) och din sida blir mer tillgänglig. Hur grymt är inte det! Ta med viktiga sökord och skriv en så korrekt beskrivning som möjligt.

  6. Skapa bra filnamn

    Dina filers namn spelar en betydande roll för sökmotorer. Döp dina filer med ord som beskriver innehållet.
    rätt: concil_logotype.jpg
    Fel: log1.jpg

  7. Skapa värdeskapande innehåll

    Innehållet på din sida ska självklart vara genomtänkt, välskrivet och relevant för din målgrupp. Google sätter användaren i fokus och därför behöver du också göra det. Innehållet ska ge ett mervärde till dina besökare på riktigt. Det ska innehålla sökord och sökfraser som du tror att de använder när de söker på Google.

Känns det krångligt?

Även om det kan låta enkelt förstår vi om det känns krångligt. Tveka inte att kontakta oss! Så hjälper vi dig och ditt företag att synas bättre i sökresultatet. Vi har bred kompetens inom digital marknadsföring i allmänhet och sökmotoroptimering i synnerhet.